05 юли 2007

Сауна

Време беше, след месец и половина вече във Финландия, да ида и на сауна. Тази седмица разпитвах колегите, как точно се ползва сауната, колко време е полезно да стоиш вътре, колко навън, как да се охлаждаш и колко влизания и излизания като цяло се правят. Казаха ми, че няма особени правила и е въпрос на личен комфорт и издържливост. Общо взето се правят интервали от по 10-15 минути във и вън сауната, като охлаждането най-добре се прави в езерото. Най-голямата идилия е, казват, когато си на лятната колиба в дън гори тилилейски по свечеряване. Тогава езерото е спокойно и гладко като огледало, природата е притихнала - даже птичките са заспали и вече не се чуват. Та тогава се започва цялата процедура, задължително придружена с много бира. Обещаха да организират сауна парти следващият Петък. Надявам се да намерят сауна край езеро.

Аз обаче не изчаках до Петък. Разбрах, че едни колеги поляци от офиса, ще ходят на басейн и аз реших да се присъединя към тях. Отдавна търсех някъде място да поплувам. Имах намерение да ида на някое от езерата в града, но за сега басейна е по-добрата идея. Поне водата няма да е ледена. Естествено, към басейна има сауна, от която се възползвахме след плуването. Беше ми за пръв път, но определено няма да е за последен. Притеснявах се как ще ми понесе, щото не обичам да ми е горещо, но се оказа много приятно. Имаше два типа сауна. Едната с нагорещени камъни, върху които се хвърля вода и друга парна. Разбира се бяхме и в двете. Тая парната е като инхалатор. Започнах да кашлям в началото, че не можех да дишам, но постепенно се аклиматизирах. Другата с камъните и водата, като че ли повече ми допадна. Като се хвърли вода върху камъните, те облива една много гореща вълна (та чак космите ми настръхват) и хватката е да издържиш този начален прилив на жега. После усещането е по-поносимо. Така няколко пъти и след това под душа с хладка вода. И така докато не ти омръзне или не тръгнат да те гонят, че е време да затварят вече.

Май ще започна да ходя по-често на плуване.

Няма коментари: